Ce este metoda fermoarului în trafic?

de: Claudiu Petrișor
01 07. 2025
fer
Metoda fermoarului

Metoda fermoarului, cunoscută și sub denumirea de „principiul de alternare” sau „zipper merge” în limba engleză, este o tehnică de circulație rutieră menită să fluidizeze traficul în zonele în care o bandă de circulație se închide sau se îngustează. Așa cum dinții unui fermoar se îmbină alternativ, mașinile de pe cele două benzi se încadrează una câte una în mod ordonat, pentru a evita blocajele și aglomerația.

Cum funcționează metoda fermoarului?

Într-o situație obișnuită din trafic în care două benzi devin una (de exemplu, din cauza lucrărilor sau a unui accident), șoferii ar trebui să:

Folosească ambele benzi până la punctul de îngustare.
Este greșit (și contraproductiv) să ne mutăm prea devreme pe banda care continuă. Toată capacitatea drumului trebuie folosită până la capăt.

Se încadreze alternativ, ca un fermoar.
Când ajung la punctul de îngustare, șoferii trebuie să se încadreze alternativ — o mașină de pe banda care se termină, apoi una de pe banda continuă, și tot așa.

Această alternanță echilibrată permite evitarea blocajelor și menținerea unui flux constant de vehicule.

De ce este importantă metoda fermoarului?

Metoda fermoarului aduce mai multe avantaje clare și în Occident conducătorii auto țin cont de aceasta de cele mai multe ori:

  • Reduce timpii de așteptare în ambuteiaje.
  • Previne agresivitatea la volan, deoarece impune o ordine clară de intrare.
  • Folosește eficient toată lățimea drumului, evitând spațiile goale inutile.
  • Este mai sigură, pentru că reduce bruscările și opririle neașteptate.

„Metoda fermoarului” ar putea ajunge lege

Parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu au depus în martie 2025 o propunere de modificare a Codului rutier în sensul introducerii „regulii fermoarului” în circulația pe drumurile publice.

”Regula fermoarului”, o cutumă din trafic, ar putea ajunge lege. Parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu au depus o propunere de modificare a Codului rutier în sensul introducerii „regulii fermoarului” în circulația pe drumurile publice. Măsura, dacă va fi implementată, va duce la fluidizarea traficului și va preveni producerea accidentelor, arată USR.

„În țările civilizate se numește regula fermoarului și are rolul de a fluidiza traficul. În România funcționează acum mai mult ca o regulă de bun simț, informală, dar cred că, dacă o vom introduce în lege și dacă o popularizăm, ne va face viața mai ușoară în trafic”, a explicat deputatul USR Mihai Botez.

Pe 26 iunie, Legea cu privire la introducerea regulii fermoarului în Codul Rutier a trecut de Senat, prima cameră a Parlamentului consultată pe această propunere legislativă. În acest caz, Camera Deputaților este for decizional.  Dacă legea trece și de deputați, ea va ajunge la președinte pentru promulgare și apoi va fi publicată în Monitorul Oficial, scrie wall-street.ro.

Vezi AICI cum funcționează Metoda Fermoarului!