Cum să-ți ajuți copilul să descopere bucuria matematicii, pas cu pas

de: Gabriel Petrișor
14 10. 2025
1760347661-0T6Q

„Dar de ce trebuie să învăț matematică?” – o intrebare pe care sigur ai auzit-o și tu rostită de cel mic și ai rămas pe gânduri, căutând cuvintele potrivite.

Ei bine, provocarea nu e să-i explici de ce e importantă matematica (că asta o știm cu toții), ci să-i arăți că poate fi… distractivă. Da, ai citit bine! Matematica și distracția pot merge mână în mână!

Totul începe cu o schimbare de perspectivă

Problema cu matematica nu e matematica în sine. E felul în care ne-am obișnuit să o privim – ca pe ceva rigid, greu și fără legătură cu viața reală. Dar adevărul e altul.

Matematica poate fi privită ca un joc de logică, ca o provocare interesantă unde fiecare pas te ajută să înțelegi mai bine imaginea de ansamblu. Când începi să observi legăturile (de ce lucrurile se potrivesc, cum se leagă între ele și cum totul are un sens), totul devine mai clar și chiar plăcut.

Lasă copilul să exploreze, nu să memoreze

Uite unde greșim adesea: transformăm matematica într-o competiție de memorat formule. Dar creierul copilului nu funcționează așa. El vrea să înțeleagă, să descopere, să experimenteze. Și aici intervii tu.

În loc să-i ceri să învețe pe de rost că 7 × 8 = 56, de ce nu-l întrebi „Câte bile ai dacă pui 7 bile în fiecare dintre cele 8 cutii?” Pare o diferență mică, nu-i așa? Dar nu e. E uriașă! În primul caz, copilul memorează ceva abstract. În al doilea, își construiește o imagine mentală, o poveste.

Matematica se ascunde peste tot – arată-i și lui

De multe ori nici nu ne dăm seama, dar matematica apare în cele mai banale lucruri. Când tăiați pizza în felii egale, faceți geometrie. Când calculați cât timp vă ia să ajungeți la bunici, folosiți deja matematica fără să vă dați seama. Copiii nu au nevoie să audă despre formule complicate – ci să descopere, alături de tine, că matematica e parte din viața de zi cu zi.

Și adevărul e că sună mult mai bine „Hai să vedem câte felii egale putem face din pizza asta” decât „Astăzi învățăm fracțiile”. Așa, totul devine mai simplu, mai distractiv și chiar… delicios!

Greșelile sunt cele mai bune prietene ale învățării

De multe ori, copiii se blochează nu pentru că nu înțeleg, ci pentru că se tem să nu spună ceva greșit. Dar adevărul e simplu: fără greșeli nu există învățare. Fiecare încercare „ratată” îl apropie de răspunsul corect și îi dă mai multă încredere. Iar când știe că greșelile nu sunt un capăt de lume, ci doar pași firești, matematica devine mult mai prietenoasă.

Așadar, schimbă narațiunea. În loc de „Nu, nu e corect”, încearcă „Interesant – să vedem împreună unde ne-a dus această abordare”. Matematicienii adevărați fac greșeli tot timpul! De fapt, unele dintre cele mai mari descoperiri matematice au venit din „greșeli” productive.

Provocări care trezesc interesul, nu frustrarea

Odată ce copilul începe să vadă matematica altfel, e important să-i oferi provocări care să-i mențină interesul viu. Nu orice problemă dificilă e potrivită – trebuie să fie în acea zonă unde nu e prea ușor (că plictisește), dar nici prea greu (că frustrează).

Și știi ce? Există resurse minunate care înțeleg exact acest echilibru. O soluție excelentă pentru copii și adolescenți care vor să-și testeze cunoștințele și să descopere provocări noi este Gazeta Matematica, publicație cu tradiție ce dezvoltă gândirea logică și pasiunea pentru știință. Când spui Gazeta Matematică, spui în fapt „istorie”, generație după generație folosind această revistă pentru a-și dezvolta abilitățile matematice.

Ce face o astfel de publicație specială? Faptul că problemele sunt gândite nu doar ca exerciții tehnice, ci ca adevărate provocări intelectuale care trezesc curiozitatea. Copilul nu mai rezolvă probleme pentru nota de la școală – rezolvă pentru că vrea să afle cum se termină „povestea” problemei.

Fii răbdător cu ritmul lui

Și aici ajungem la ceva foarte important: fiecare copil are ritmul lui. Unii își vor dezvolta dragostea pentru matematică rapid, alții mai lent – și ambele sunt perfect în regulă! Nu-l compara cu alții și nu-l grăbi. Scopul nu e să devină un geniu peste noapte, ci să capete încredere și să vadă matematica fără teamă.

Matematica nu e o cursă. E un drum pe care îl parcurgi pas cu pas, cu răbdare. Și cu cât mergeți mai liniștit pe acest drum, cu atât experiența devine mai frumoasă.

Conectează matematica cu pasiunile lui

Îi place fotbalul? Perfect – statisticile jucătorilor, probabilitățile de gol, geometria terenului. E pasionat de muzică? Minunat – ritmul, frecvențele, structurile matematice din compoziții. Matematica se împletește cu tot ce ne înconjoară, trebuie doar să fim atenți să facem acele conexiuni vizibile.

Când copilul vede că matematica îl ajută să înțeleagă mai bine ceea ce iubește, motivația devine intrinsecă. Nu mai învață pentru școală sau pentru tine, învață pentru că vrea să știe mai multe despre pasiunea lui.

Fii model, chiar dacă nu te simți pregătit

„Dar eu nu sunt bun la matematică” – sună cunoscut? Ei bine, atenție mare aici, pentru că atitudinea ta influențează direct modul în care copilul percepe matematica. Dacă tu spui că e greu, că nu te pricepi, că „matematica nu e pentru mine”, ce mesaj trimiți?

În schimb, poți fi onest într-un mod constructiv: „Să descoperim împreună cum funcționează asta” e cu totul altceva decât „Eu nu știu, întreabă pe altcineva”. Explorarea comună creează complicitate și arată că învățarea e un proces continuu, nu o destinație finală.

Și uite așa, pas cu pas, fără să-ți dai seama, copilul tău începe să vadă lucrurile diferit. Nu mai e „cel care nu e bun la matematică”, ci cel care explorează, care descoperă, care se joacă cu idei abstracte și le transformă în ceva tangibil. Încrederea crește, curiozitatea înflorește, iar matematica devine o prietenă, nu un inamic.