Ce documente sunt necesare pentru obținerea unui pașaport?

de: Sorin Florea
18 11. 2022
pasaportromania
Ce documente sunt necesare pentru obtinerea unui pasaport?

Cetățenii români care vor să călătorească în afara spațiului Uniunii Europene trebuie să aibă pașaport. Acest act de identitate permite oamenilor să călătorească oriunde în lume, fără să aibă probleme cu legea. Pentru eliberarea unui pașaport trebuie însă îndeplinite anumite condiții.

Ce acte trebuie să ai pentru a obține un pașaport?

Orice persoană de pe teritoriul României poate să ceară eliberarea unui pașaport pentru a putea călători în străinătate. Trebuie precizat că cererea pentru obținerea pașaportului trebuie însoțită de mai multe acte. Aceste documente diferă dacă persoana în cauză este adultă sau minoră.

Iată ce documente trebuie să prezinte o persoană majoră atunci când vrea să obțină un pașaport simplu electronic, potrivit mai.gov.ro: dacă există, pașaportul anterior; cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original; documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.

Toți cetățenii români adulți pot să obțină un pașaport simplu electronic dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 248/2005 cu modificările şi completările ulterioare. Cei care au suspendat dreptul de a călători în străinătate nu pot obține acest document până nu își ispășesc pedeapsa.

Trebuie precizat că cetățenii români pot opta pentru două tipuri de pașapoarte: cel simplu electronic și cel temporar. Pașaportul simplu electronic este eliberat de obicei, după depunerea tuturor actelor, în maxim 5 zile lucrătoare și costă 258 de lei. Pașaportul temporar se eliberează în aproximativ două săptămâni, dacă nu sunt depuse acte care se ateste urgența, și costă 96 lei.

Conform legilor în vigoare, iată ce documente sunt necesare pentru obținerea pașaportului unui minor sub vârsta de 14 ani:

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului, în original.
  • Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului, în original.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
  • Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.

Conform legilor în vigoare, iată ce documente sunt necesare pentru obținerea pașaportului unui minor cu vârsta peste 14 ani:

  • Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea este formulată cu acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului.
  • Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte.
  • Actul de deces al celuilalt părinte, în original.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal.

Trebuie specificat că prezența minorului este obligatorie la depunerea actelor la ghișeu.

Foto: mai.gov.ro