De ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”

Claudiu Petrișor 07/05/2019 Ca să știm

Ploiești este unul dintre cele mai importante orașe din România. Situat la 60 de kilometri de București, Ploiești este unul dintre cele mai moderne orașe din România. Multe dintre personalități au avut legături strânse cu județul Prahova. De exemplu, Caragiale s-a născut acolo, George Enescu, Nicolae Iorga și Nicolae Grigorescu au locuit în județul Prahova, iar Aurel Vlaicu a decedat în comuna Bănești din Prahova. Totuși, de ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”.

Ploiești este unul dintre cele mai importante orașe din România. Situat la 60 de kilometri de București, Ploiești este unul dintre cele mai moderne orașe din România. Multe dintre personalități au avut legături strânse cu județul Prahova. De exemplu, Caragiale s-a născut acolo, George Enescu, Nicolae Iorga și Nicolae Grigorescu au locuit în județul Prahova, iar Aurel Vlaicu a decedat în comuna Bănești din Prahova. Totuși, de ce Ploiești era denumit „Orașul lui ‘Ce bei’?”.

De unde vine denumirea orașului Băicoi?

Înainte de Primul Război Mondial și în perioada interbelică, Ploieștiul era cunoscut sub denumirea „Orașul lui ‘Ce bei’?”. De ce? Simplu. Conform statisticilor, în acea perioadă, în oraş funcţiona o cârciumă la aproximativ 200 de locuitori. Cum viața socială se desfășura în jurul unui pahar de vin sau al unei beri, locuitorii Ploieștilor nu-și mai spuneau „Bună ziua!” ci, „Ce bei?”.

Istoricul Ioan Groşescu scria în „Mahalalele Ploieştiului“ că în anul 1862, oraşul avea 119 cârciumi, adică una la fiecare 247 de locuitori. În anul 1913, orașul Ploiești număra 287 de crâşme, câte una la aproape 200 de locuitori. Conform statisticilor, în anul 1934 erau 353 de cârciumi în Ploiești.

De ce se spune „o întorci ca la Ploiești”?

De multe ori, nehotărârea unei persoane este amendată cu formularea „o întorci ca la Ploiești”, atunci când aceasta nu este hotărâtă într-o anumită privință. Expresia cu pricina a rămas de ani buni în memoria colectivă și este în strânsă legătură cu faptul că orașul Ploiești era și este un important nod feroviar din România.

Totul a început cu trenurile care veneau de la București, se îndreptau spre Transilvania și erau nevoite să oprească în gara orașului Ploiești, acolo unde locomotiva era decuplată de garnitură. Ulterior, locomotiva intra pe o linie de manevră și era întoarsă pe o placă turnantă, acționată manual de către angajații CFR.

Apoi, aceeași locomotivă era cuplată la celălalt capăt al garniturii, astfel că ultimul vagon al trenului venit din Capitala României devenea brusc primul. În mod amuzant, spre surprinderea călătorilor, trenul o lua brusc în direcție inversă când pleca spre destinația finala și „o întorcea ca la Ploiești”.

Foto: ph-online.ro

Nu uita să ne dai un LIKE!
Ne ajută să creștem și să ducem aceste informatii la mai multe persoane.
Mulțumim!

Loading...
GDPR

shtiu.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord Alte optiuni
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt foarte valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.
Obligatoriu - nu poate fi deselectat. Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.