Cum arăta un taxi în București acum 100 de ani? Ce „accesoriu” purta taximetristul?

18.07.2019
Cum arăta un taxi în București acum 100 de ani? Ce „accesoriu” purta taximetristul?

Până în secolul al XIX-lea Bucureștiul nu a cunoscut transportul public și abia în anul 1921 au apărut în București primele autobuze. E drept că oamenii se foloseau de tramvaiul tras de cai. Autobuzele au început să circule, inițial, pe trasee neacoperite de reţeaua de tramvaie. În aceeași perioadă au apărut și taxiurile în capitala României. Cum arăta un taxi în București acum 100 de ani?

Taxiurile au apărut în România din necesitatea oamenilor de a acoperi într-un timp scurt, distanțe cât mai mari. Primul automobil ajunsese în România în anul 1889 și îi aparținea baronului Barbu Bellu. 30 de ani mai târziu au început să apară și taxiurile pe străzile Bucureștiului.

De ce este București capitala României?

O imagine postată pe pagina de Facebook Photo Historia prezintă un taxi neacoperit, care transportă un client pe străzile pline de noroi ale Bucureștiului. La volan se află un tânăr taximetrist, iar pe bancheta din spate stă un client. Mașina are numărul de înmatriculare 1017-B și fotografia ar fi fost făcută în anul 1920. Șoferul poartă o pereche de ochelari de protecție, asemeni piloților.

Pe aceeași pagină de Facebook apare un alt taxi din București. Imaginea cu pricina este făcută 40 de ani mai târziu și se poate vedea cât de mult s-au modificat taximetrele în doar 40 de ani. Mașinile sunt acoperite și apar branduite. Iar culoarea taxiului este galbenă.

București, anii ’60

De unde vine denumirea de ”taxi”?

Francesco Tasso (1459-1517) a fost unul dintre fondatorii serviciului european poștal. Deși la vremea respectivă nu existau mașini, vehiculele folosite la livrare (carele trase de cai) erau galbene pentru a nu ofensa pe cineva din punct de vedere politic. Inovațiile sale în domeniul poștal l-au impresionat pe împăratul Austriei, care l-a decorat pe Tasso cu titlul de „Torre e Tasso”. Acest titlu a luat ulterior denumirea germanizată de „Thurn und Taxis” și, cel mai probabil, de aici vine numele de „taxi”.

Cuvântul „taxi” apare în mod oficial la începutul secolului al XX-lea, fiind o versiune prescurtată a „taximetrului”, dispozitivul care măsoară kilometrajul automobilului.

De ce taxiurile sunt galbene?

Se spune că John Hertz (1879-1961), un antreprenor american, a comandat un studiu pentru a vedea ce culoare iese mai mult în evidenţă, de la o distanţă mai mare. Cum culoarea galben a triumfat, John Hertz și-a vopsit mașinile astfel. Din Statele Unite, moda cu mașinile galbene s-a răspândit în aproape toată lumea.

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Cum a vrut Bulgaria să se unească cu România după Războiul de Independență?
Unul dintre cele mai importante momente din istoria recentă a României a fost Războiul de Independență din 1877-1878. De fapt, armata română a participat la Războiul Ruso-Turc din anii... citește tot
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Trenurile din Japonia chiar nu întârzie sau la mijloc este doar marketing? De ce nu poți să spui minciuna: „A întârziat trenul!”
Despre Japonia poți să spui ce vrei, dar nu că este locul unde întârzie trenurile. Pe Internet circulă tot felul de știri legate despre trenurile din Japonia: ba că toate trenurile din țară... citește tot
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
De ce bărbații evrei poartă pe cap bucata de material numită kippah?
Cine a fost măcar o dată în Israel sau a avut de-a face cu evrei tradiționaliști a putut observa că bărbații poartă pe cap o bucată de material. Aceasta se numește kippah și este un... citește tot